دانستنی باغ جهان نما

اتوبوس دربستی بهترین مجری سفرهای شما برای سفرهای تور و گروهی شما است . جهت رزرو اتوبوس دربستی با ما تماس بگیرید 09115925526 – 09112940764

حالا که فصل بهار است و زیبایی های شهر دیدنی و فوق العاده ی شیراز بیشتر از هر زمان دیگری شده است، باید در سفر به شهر ادبا حتما به باغ های این شهر سر بزنید تا معنای زیبایی و باغ های ایرانی را با چشمان خودتان ببینید و بفهمید. باغ جهان نمای شیراز یکی از همین باغ های زیبای ایرانی است که اصل مطلب را در درک جذابیت باغ های ایرانی به شما می رساند. باغ جهان نمای شیراز به عنوان قدیمی ترین باغ های شهر شیراز به حساب می آید.

دانستنی باغ جهان نما

دانستنی باغ جهان نما

این جاذبه ی زیبای شیرازی که یکی از معروف ترین دیدنی های شیراز است، مساحتی نزدیک به ۳ هکتار را دارا است و از این رو یکی از باغ های بزرگ و پهناور این شهر محسوب می شود. از این مقدار که گفتیم هم؛ ۳۵۰۰ متر آن را فضای سبز در بر گرفته است. در این باغ ایرانی، بیشترین گیاهانی و درختانی که وجود داردند درختانی همچون؛ نارنج و سرو هستند که به همراه شمشادهای همیشه سر سبز؛ فضای باغ را کاملا سر زنده و زیبا نگه می دارند.

البته نمی توان از نقش گل های رنگاوارنگی همچون داوودی و اطلسی که در این باغ کاشته شده اند گذشت. از فضای سبز این باغ که بگذریم، درباره ی بنای عمارتی که در وسط باغ قررا گرفته است باید بگوییم که؛ ۴ شاه نشین دارد و اتاق های ۲ طبقه ای در میان آن ها قرار گرفته است. سقفش ۸ ضلعی است و پر است از هنر معماری سنتی ایران زمین. با این که این باغ بارها مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته است اما، پنجره های چوبی این عمارت که در نوع خود بی نظیر هستند پس از مرمت توسط بخش های خصوصی با پنجره های آهنین مورد تعویض قرار گرفت. قدمت این عمارت زیبا به دوران زندیه می رسد و آن قدر برای شخص کریم خان زند این باغ مهم بود که در سال ۱۱۸۵ هجری دستور داد تا محوطه ی اطراف آن را خیابان کشی نمایند.

به ساختمان وسط این باغ، عمارت کلاه فرنگی هم می گویند. با این که در این ساختمان خبر از نقاشی های پر آب و تاب نیست اما چنان مستحکم و زیبا بنا شده که کاملا در نوع سبک خود و در زمانی که ساخته شد، جدید محسوب می شده است. البته داخل و خارج این ساختمان تزئیناتی متعاقبا داشته است که به مرور زمان از بین رفته است و امروزه دیگر قابل تشخیص و یا دیدن نیستند.

یکی از خصوصیات مشترک این باغ با دیگر باغ های ایرانی این است که طبق همه ی نقشه های ساخت و ساز آن زمان، به صورتی ساخته شده است که کاملا در مسیر جوی آب باشد و معنای آبادانی را حفظ نماید. از جمله نکات مثبت باغ جهان نما در شیراز این است که نه تنها در دوره ی زندیه بلکه در دوره ی قاجاریه نیز این باغ مرکز توجه شاهان و درباریان این سلسله بوده است. معمولا هم اگر مهمان خارجی و یا بسیار محترمی می آمد، در باغ جهان نما از او پذیرایی می کردند.

آرامگاه میرزا کوچک خان کجاست
دریاچه سقالکسار کجاست
مسجد نصیرالملک کجاست
مسجد نصیرالملک کجاست

Call Now Button